![]() |
Kerajaan perlu wajibkan pendidikan sehingga SPM elak impak besar kepada rakyat dan negara |
KUALA LUMPUR: Kerajaan perlu mewajibkan pendidikan sehingga Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM) bagi menangani isu keciciran pembelajaran peringkat
menengah, yang jika gagal diatasi, dikhuatiri memberi impak besar kepada rakyat
dan negara.
Syor berkenaan disuarakan
pakar pendidikan yang turut berpandangan, sistem persekolahan negara sepatutnya
diwajibkan selama 12 tahun, bermula peringkat prasekolah lagi.
Bagi bekas Ketua Pengarah
Pendidikan, Tan Sri Alimuddin Mat Dom, kesan keciciran pelajar pada peringkat
menengah akan memberi impak besar kepada rakyat dan negara.
"Kalau pelajar
cicir, kemungkinan besar tak ambil SPM, ini satu kerugian. SPM umpama pasport
untuk lanjut pelajaran ke peringkat lebih tinggi seperti matrikulasi, diploma
dan sebagainya. Malah tanpa SPM, akan beri halangan pada aspek pekerjaan dan
pendapatan.
"Contoh, kalau
bekerja jadi kerani, kalau ada SPM, mungkin gaji akan lebih tinggi berbanding
tiada sijil berkenaan. Sebab itu, SPM adalah pasport untuk semua, sijil ini
perlu ada," katanya kepada BH, semalam.
Beliau mengulas laporan
muka depan BH semalam mengenai Inisiatif Reformasi Pendidikan bertunjangkan
enam teras utama yang akan menjadi asas kepada penyediaan pelan baharu
pembangunan pendidikan negara serta menyelesaikan masalah keciciran
pembelajaran.
Menteri Pendidikan,
Fadhlina Sidek dipetik berkata, antara tumpuan dalam reformasi itu berkait
dasar pendidikan wajib yang ketika ini hanya mewajibkan ibu bapa menghantar
anak ke sekolah rendah, menyebabkan ada pelajar tidak menyambung pendidikan
menengah, sekali gus tidak memiliki SPM.
Di bawah inisiatif itu
juga, Kementerian Pendidikan (KPM) menggariskan perlunya perubahan membabitkan
Penstrukturan Sistem Prasekolah; Intervensi Kurikulum; Sains, Matematik,
Kejuruteraan dan Teknologi (STEM) serta Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional
(TVET).
Selain itu, reformasi
pendidikan akan membabitkan Dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia dan
Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) serta memperkukuhkan Dasar Pendidikan
Digital (DPD) bagi manfaat seluruh pelajar di negara ini.
Mengikut Akta Pendidikan
1996, Seksyen 29A(2) mewajibkan ibu bapa menghantar anak mengikuti pelajaran
rendah selama enam tahun. Sekiranya gagal, ibu bapa boleh didenda sehingga
RM5,000 atau penjara sehingga enam bulan atau kedua-duanya sekali.
Perlu
disokong semua pihak
Alimuddin berkata,
reformasi pendidikan bagi mewajibkan pendidikan menengah perlu disokong semua
pihak supaya semua pelajar dapat menyelesaikan peringkat persekolahan rendah
dan menengah, sekali gus menangani isu keciciran pembelajaran yang sewajarnya mencetuskan
kebimbangan.
"Isu keciciran
pembelajaran adalah tanggungjawab bersama dan disebabkan itu, semua pihak perlu
memainkan peranan masing-masing. Pada peringkat sekolah, guru perlu main
peranan dalam menjalankan kempen dan hala tuju untuk pelajar selepas tamat
belajar.
"Kaunselor juga
perlu main peranan kalau lihat ada pelajar tak minat belajar. Selain itu,
adakan kempen mengenai hala tuju kerja ikut minat dan aliran diambil mereka.
Perlu ada satu laluan dan perancangan masa depan supaya pelajar nampak apa yang
boleh mereka lakukan selepas habis sekolah.
"Ia seterusnya dapat
mengembalikan minat mereka untuk sambung belajar ke peringkat lebih tinggi.
Boleh jemput pensyarah universiti atau bekas pelajar yang sudah masuk bidang
profesional datang ke sekolah supaya dapat timbulkan minat pelajar,"
katanya.
Langkah
lebih baik
Sementara itu, Pensyarah
Kanan Pusat Kajian Kepelbagaian Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
(UKM), Dr Anuar Ahmad mengesyorkan KPM mewajibkan pendidikan 12 tahun, bermula
peringkat prasekolah sehingga SPM bagi menyelesaikan masalah keciciran pelajar.
"Ketika ini hanya
perlu dapat pendidikan wajib selama enam tahun, iaitu sekolah rendah. Negara
maju sudah lama laksana pendidikan wajib 11 tahun, ada sesetengah wajibkan
sembilan tahun, iaitu enam tahun sekolah rendah dan tiga tahun sekolah
menengah.
"Saya berpendapat
pendidikan wajib selama 12 tahun adalah sesuatu yang lebih baik, iaitu setahun
di prasekolah, enam tahun sekolah rendah dan lima tahun sekolah menengah
berbanding hanya enam tahun sekolah rendah seperti sekarang," katanya.
Tambahnya, reformasi
pendidikan sudah lama dibincangkan, namun sehingga kini belum ada garis masa
dan perincian yang jelas.
"Apa yang perlu
dilakukan KPM adalah menjelaskan perkara-perkara ini supaya ia tidak terus
menjadi tanda tanya kepada ibu bapa," katanya sambil berpandangan langkah
mewajibkan pendidikan prasekolah seawal usia enam tahun akan turut membantu
menyelesaikan masalah keciciran murid.
Katanya, United Kingdom
(UK) sudah memulakan pendidikan prasekolah kepada kanak-kanak pada usia empat
tahun, malah Filipina mewajibkan prasekolah ketika usia enam tahun.
"Mewajibkan
pendidikan bermula usia tujuh tahun dianggap sedikit terlewat dan boleh menjadi
antara faktor yang menyumbang keciciran 3M, iaitu membaca, mengira dan menulis.
Masalah keciciran berlaku apabila murid yang masuk Tahun Satu masih belum boleh
membaca, menulis atau mengira.
"Masuk Tahun Dua,
mereka masih belum dapat mengejar rakan-rakan lain sehingga ketinggalan di
belakang. Tentu menyedihkan jika ada antara mereka mengambil keputusan tidak
meneruskan pembelajaran di sekolah menengah," katanya
BERITA HARIAN ONLINE
Tiada ulasan:
Catat Ulasan