Keputusan permohonan
melanjutkan pengajian ke universiti awam (UA), politeknik, Kolej Komuniti (KK)
dan Institusi Latihan Kemahiran Awam (ILKA) bagi pelajar lepasan Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM) diumumkan semalam melalui Unit Pusat Universiti (UPU).
Pada minggu lalu pula, nama yang layak mengikuti Program Matrikulasi di bawah
Kementerian Pendidikan (KPM) di seluruh negara dikeluarkan. Sementara itu,
tawaran mengikuti temu duga dan pengajian ke institusi pengajian tinggi swasta
(IPTS) satu demi satu tiba di e-mel ibu bapa dan calon.
Sehingga semua pelajar
berkenaan masuk ke pusat matrikulasi, universiti dan institusi pengajian tinggi
(IPT) untuk menyambung pendidikan, kita tidak akan memperoleh jumlah sebenar
'calon siswazah' termasuk 'pekerja mahir masa depan' yang bakal mengisi
kekosongan diperlukan negara, terutama dalam sektor penting seperti teknologi
tinggi. Namun, berdasarkan senario semasa menyaksikan kekurangan pelajar dalam
bidang Sains, Matematik, Kejuruteraan dan Teknologi (STEM) mutakhir, kita
hampir pasti akan terus mengalami 'krisis' ini.
Ia diburukkan lagi dengan trend sejumlah besar lepasan SPM cenderung memilih bekerja dalam industri ekonomi gig berbanding menyambung pelajaran kerana tidak sanggup menanggung hutang atau mengeluarkan wang membiayai pengajian di universiti atau kolej. Kesan daripada trend dilihat berlarutan sejak lima tahun kebelakangan ini juga menyebabkan beberapa program pengajian seperti kejuruteraan kemerosotan pelajar di beberapa institusi pengajian tinggi (IPT) sehingga program itu dijumudkan.
![]() |
Data terkini mendedahkan hanya 15.2 peratus pelajar memilih aliran sains bagi tahun akademik 2023. - Foto hiasan
Kita memahami pandangan ahli akademik ini masih memerlukan kajian lanjutan dan terperinci, termasuk secara kualitatif serta kuantitatif di sekolah, tetapi senario kemerosotan jumlah dan minat pelajar dalam STEM itu perlu diberikan perhatian serius oleh Kementerian Pendidikan (KPM). Apatah lagi, negara juga bakal melaksanakan Kurikulum Persekolahan 2027 yang antara matlamatnya adalah melahirkan insan sejahtera berdaya saing pada peringkat global, sekali gus menjadikan STEM antara aspek penting untuk direformasikan, termasuk dalam konteks sukatan pelajaran serta PdP.
Bagaimanapun, senario
kemerosotan pelajar dalam bidang STEM di IPT yang mengakibatkan negara
menghadapi krisis kekurangan tenaga mahir seperti industri elektrik dan
elektronik memerlukan 50,000 jurutera sedangkan kita mampu menghasilkan 5,000
siswazah setahun adalah simptom kepada masalah lebih mendasar lagi. Data
terkini mendedahkan realiti pahit hanya 15.2 peratus pelajar memilih aliran
sains bagi tahun akademik 2023, manakala keputusan peperiksaan SPM 2023
menunjukkan minat murid semakin merosot terhadap pendidikan STEM, iaitu seramai
85,706 pelajar gagal memenuhi kriteria lulus bagi subjek Matematik dan 25,174
(Sains).
Pendedahan laporan BH
semalam turut menunjukkan punca krisis ini bukan sahaja pada kaedah pengajaran
dan pembelajaran (PdP), bahkan sukatan mata pelajaran yang dianggap ahli
akademik pendidikan sebagai terlampau tinggi di sekolah rendah hingga
menyulitkan pembelajaran murid baru memasuki alam persekolahan. Pada masa sama,
pengenalan Kemahiran Proses Sains (KPS) di sekolah rendah didakwa mengakibatkan
murid tidak berminat dengan mata pelajaran terbabit yang dianggap kurang
menarik, sedangkan ia sepatutnya menggunakan pendekatan lebih kepada aktiviti
hands-on (amalan atau praktikal).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan