6 DEKAD MERDEKA, PENDIDIKAN PASAK PEMBANGUNAN NEGARA


 

Pemimpin negara terdahulu dan kini berusaha menyediakan pelbagai perkara asas untuk membangunkan negara antaranya prasarana pendidikan kerana ia asas untuk membangun dan menjamin kesejahteraan rakyat.

HAMPIR setiap tahun pada Ogos, teriakan Merdeka berkumandang di segenap pelosok tanah air. Ungkapan ini bertujuan menzahirkan rasa gembira atas nikmat kemerdekaan diperoleh Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.

Tahun ini, Malaysia meraikan kemerdekaan ke-67 dan sepatutnya rakyat tidak melupakan jasa pejuang kemerdekaan tanah air yang sanggup berkorban dengan darah, keringat dan air mata.

Rakyat berbilang kaum dan agama ini perlu melaksanakan tanggungjawab masing-masing bagi mengisi agenda kemerdekaan di samping itu, memahami erti dan kepentingan mewujudkan sebuah negara bangsa merdeka dan berdaulat.

Kemerdekaan negara tidak akan bermakna jika anak bangsa tidak menjadi maju, berpendidikan tinggi, berkemahiran dan berfungsi sebagai masyarakat bertamadun.

Sebab itu pemimpin negara terdahulu berusaha menyediakan pelbagai perkara asas untuk membangunkan negara antaranya prasarana pendidikan kerana ia asas untuk membangun dan menjamin kesejahteraan rakyat.

Justeru, kerajaan menyediakan peruntukan besar untuk membangunkan sistem pendidikan negara dengan mendirikan sekolah rendah, menengah dan pusat pengajian tinggi semata-mata untuk memajukan anak bangsa.

Dasar Pendidikan Kebangsaan digubal bermula dengan Penyata Razak 1956 yang dipimpin Menteri Pelajaran ketika itu, Tun Abdul Razak Hussein.

Menerusi Penyata Razak, kerajaan berusaha membangunkan sekolah di seluruh negara, terutama luar bandar disebabkan banyak sekolah rendah dan menengah dibangunkan di kawasan bandar sebelum negara mencapai kemerdekaan.

Desakan daripada pelbagai pihak terutama guru, menyebabkan kerajaan menambah lebih banyak peruntukan bagi membina sekolah rendah dan sekolah menengah.

Ini bermakna kerajaan bertanggungjawab menyediakan akses pendidikan kepada semua rakyat bagi membolehkan mereka mencapai mobiliti sosial, di samping mampu menyumbang kepada pembangunan negara. Akhirnya, kemajuan dalam bidang pendidikan memberi impak besar kepada pembangunan negara.

Pada peringkat awal, perkembangan bidang pendidikan banyak menyediakan peluang pekerjaan khususnya dalam sektor perguruan, pentadbiran dan sains sosial. Justeru, pusat pengajian tinggi banyak menawarkan kursus bidang berkenaan.

Dalam pada itu, kursus dalam bidang profesional ditawarkan pusat pengajian tinggi walaupun tidak begitu banyak dan meluas. Mereka yang mendapat pendidikan berkualiti di bandar dengan penguasaan bahasa Inggeris membolehkan mereka menceburi bidang undang-undang, perakaunan, kejuruteraan dan perubatan.

Pendidikan teknikal di sekolah menengah turut berkembang pada peringkat pengajian tinggi. Justeru, beberapa universiti turut menubuhkan fakulti kejuruteraan, menjadikan bidang itu semakin berkembang. Hakikatnya, pembangunan fizikal negara turut banyak disumbangkan graduan dalam bidang kejuruteraan.

 

Selain itu, kerajaan memberi peluang pekerjaan kepada pelajar menamatkan pengajian pada peringkat menengah dan pendidikan vokasional. Bagi lepasan sekolah menengah, mereka diambil bekerja sebagai staf sokongan seperti kerani, pembantu pejabat, pembantu keselamatan dan sebagainya. Ramai menyertai pasukan keselamatan seperti polis, tentera dan bomba.

Mengarusperdanakan TVET

Bagi lepasan vokasional, kebanyakan mereka menjawat jawatan sebagai juruteknik. Inisiatif itu diteruskan kini dengan mengarusperdanakan pendidikan Program Pendidikan dan Latihan Vokasional (TVET) bagi membolehkan bakat cemerlang negara dijayakan.

Di bawah kepimpinan Abdul Razak, pembangunan negara disandarkan kepada Dasar Ekonomi Baru (DEB) bermatlamat membasmi kemiskinan rakyat, di samping mewujudkan perpaduan nasional.

Sehubungan itu, banyak peruntukan kewangan disediakan untuk menghantar pelajar pintar terutama Bumiputera ke luar negara, khususnya ke Amerika Syarikat (AS), Australia dan Eropah.

Apabila Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri pada 1982, kerajaan mengembangkan akses pengajian tinggi dengan menghantar pelajar ke Jepun dan Korea Selatan di bawah Dasar Pandang ke Timur.

Semua ini menunjukkan betapa seriusnya kerajaan membangun bakat dalam kalangan pelajar, akhirnya menyediakan pembangunan modal insan untuk menyumbang kepada pembangunan negara.

Pada era 2000, bidang pendidikan tinggi terus diperkasakan dengan penubuhan Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) mulai 2006. Transformasi ini menunjukkan kepentingan pendidikan diurus tadbir secara profesional kementerian berbeza.

Kementerian Pendidikan (KPM) menguruskan pelajar sekolah dan ratusan ribu guru dari peringkat prasekolah hingga ke Tingkatan Enam dan kolej matrikulasi, manakala KPT mengurus dan menyelaras universiti awam, universiti swasta, politeknik dan kolej komuniti.

Justeru, Pelan Pendidikan Tinggi Negara (PPTN) digubal untuk memastikan pelaksanaan sistem pendidikan tinggi berkualiti, berakreditasi, bertaraf global serta mampu memenuhi kebolehpasaran pekerjaan dalam pelbagai bidang.

Lebih signifikan, pendidikan tinggi negara adalah benteng terakhir untuk memartabatkan Dasar Pendidikan Nasional, sekali gus memenuhi kriteria pendidikan global Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).

Pada masa kini, rakyat sentiasa melihat bidang pendidikan sebagai keutamaan perlu dijayakan kerajaan dengan sebaiknya. Hakikatnya, sejak merdeka sehingga kini, kerajaan berusaha menyediakan prasarana terbaik dalam bidang pendidikan, dari peringkat rendah sehingga ke peringkat pendidikan tinggi.

Malah hampir setiap tahun, peruntukan belanjawan pendidikan sentiasa mengatasi bidang lain seperti kesihatan, pertanian dan pembangunan luar bandar.

 

Suatu yang menarik, penubuhan kampus universiti di setiap negeri turut memberi impak kepada pembangunan pada peringkat setempat dan nasional. Jelas sekali selepas negara mencapai kemerdekaan pelbagai inisiatif dan dasar digubal serta dilaksanakan dalam kerangka membina dan membangun negara bangsa.

Merentas enam dekad negara merdeka, bidang pendidikan kekal menjadi pasak utama dalam pembangunan serta kemajuan negara melalui pelbagai dasar berkaitan.

Transformasi bidang pendidikan turut dijayakan selaras dengan perkembangan zaman, bukan sekadar menjana peluang pekerjaan bahkan membangunkan diri, keluarga, masyarakat dan negara.

Penulis adalah Jumaah Majlis Diraja Johor


                                                                                                  BERITA HARIAN ONLINE 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan